tiistai 27. elokuuta 2013

Railoa ja rajaa Kittilästä

Kittilän inventoinnissa dokumentoiduista kohteista suurin osa on ollut pyyntikuoppia ja metsätyökämppiä, mutta myös eikoisempia löytyy, joista muutamia seuraavassa:


Lentokoneen putoamispaikka, jossa kuolivat viimeiset Suomen ilmasodan uhrit 23.10.1944.



Porkkavaaran rajamerkki Kittilän, Kolarin ja Rovaniemen rajojen kohtauspisteessä. Kuvan merkki lienee 1860 -luvulta. Ensimmäinen raja Porkkavaaraan vedettiin Kemin ja Tornion Lappien välille 1777.



Nykytaidetta? Ei, vaan vanhan poroaidan veräjä. Poroaidan veräjissä näyttää olleen yhtä monta muotoa kuin tekijääkin.




Asumuksen jäännös keskellä ei mitään. No ei aivan, ympäröivissä hiekkadyyneissä oli noin 50 pyyntikuoppaa.



Lautta yli mustan virran. Jussi Sarvela ja Erik Raunio kuljettivat mönkijän Ounasjoen yli, josta inventointi jatkui.



Luonnonihmeitäkin joukkoon mahtuu. Kanahaukka on innostunut pesänteossa. Eikö vähempikin riittäisi?

Taisto Karjalainen, jonka korvaamattomana tukena inventoimassa ovat olleet Jussi Sarvela ja Leena Hintsanen